ämnen

29 januari 2010

Blod och sånt.

Häromkvällen när jag skulle sova, så läste jag en gammal Illustrerad Vetenskap.
Jag hittade en artikel om olika blodgrupper. Otroligt intressant! Jag kan vara lite nördig på det sättet att jag är väldigt intresserad av naturvetenskap, men i smala nischer så att säga. Kan en del om "skumma" saker.

Genetik är en sak som jag en period , nästan maniskt, letade artiklar om. Spanska sjukan är ett annat område. Blev kallad "Pestråttan" under min Spanska sjukanperiod.

Iallafall handlade det om blodgrupper.

Tänk er in i att klockan var 23.34 och jag går upp 05.30 på morgonen, jag hade behövt sova istället för att läsa om vetenskap.

Jag började fundera på min egen blodgrupp, O+, det vet jag efter en kort karriär som blodgivare (en gång, svimmade, blev ombedd att inte komma tillbaka) samt en lektion i blodgruppsbestämning på gymnasiet (Samhällsvetenskaplig linje 80-83).

Jag hörde att Gubben skrotade i köket...började fundera....
-Gubbe?
-Ja.
-Vet du vad du har för blodgrupp?
-Sover inte du?
-Nä, vet du vad du har för blodgrupp?
-Nej...men jag har en bricka nånstans, jag kan kolla om det är viktigt?
-Ja, tack!

-PAUS, skrammel, prassel från arbetsrummet-

-A+
-ok, tack!

Jag läste klart artikeln, men ingenstans står det vilken blodgrupp som är vanligast, förekomst i världen eller nåt annat jätteviktigt som jag skulle vilja veta nu när klockan närmar sig 00.00.

-Gubbe?!
(Nu hörs svarsrösten från vardagsrummet)
-Ja...
-Kan inte du googla på vilken blodgrupp som är vanligast i Sverige?

Googla är bra...man får veta både det ena och det andra, dessutom så går det snabbt!

- Nej, jag ska ju kolla på Conan nu.

Gubbens "last" är att titta på amerikanska talshows...Letterman och Conan O´brien. -

-Du kan väl göra det själv?
- Nej jag ska ju sova.

Och så släcker jag läslampan. Nu måste jag sova.


Då - inser jag att om jag ska kunna sova så bara måste jag gå ur sängen och gå in till datorn - och ta reda på VILKEN BLODGRUPP SOM ÄR VANLIGAST I SVERIGE.

A+ är vanligast i Sverige, men O+ är vanligast i världen. Och O+ är den ursprungliga d v s stenåldersblodruppen så att säga.

Nu fick ni lära er nåt nytt, va?

Vad har DU för blodgrupp??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du, jag har faktiskt ingen aning om vilken blodgrupp jag har :-S
Du som är haj på det här.. vilken grupp är det myggor inte gillar? Eller har det inte alls med det å göra att jag slipper de små otygen?

Ha nu en skön fredag och öppna den där flaskan =)

Kram från Katja

Anna sa...

Fantastiskt. Och så väldigt Grahnigt.

Hej och välkomna!

Jag bloggar om lite allt möjligt.
Katter.
Olika pysselprojekt.
Livet och sånt.