ämnen

06 juni 2010

Reklam

Nu såhär när sommaren gjort sitt intåg, minns jag vissa saker man gjorde på sommarlovet.

Vid den här tiden, i början av juni,  åkte vi till Italien med mamma.
(Eller så åkte vi sista veckan på sommarlovet, för att starta skolan en vecka senare än alla andra.)Innan vi åkte så hade vi tagit spruta hos doktorn på Drottninggatan. Fika i närheten och ett besök hos “gubben” (Örtagubben) ingick på den utflykten.
Sen packade man grejer man ville ha med.

Resan började med en taxiresa till flygbussen och av nån anledning så startade resan alltid ca 04.30.
Flyga var alltid ett äventyr, med tiggande av de andra passagerarnas minflaskor. Innan man landade fick man varma handdukar att fräscha upp sig med.

Väl framme i La Serra, semesterby dit vi skulle, så skulle man kolla om allt var som vanligt.
Vilka jobbade i barnhörnan( det var ungefär som Bamseklubben)?

Var Leone´s bar öppen? Där kunde man köpa glass, cola och pizzabitar. Leone, hans fru och barn jobbade i baren och var alltid snälla mot alla barn.

Vilken färg var det på vattnet i poolen? Ett år var vattnet mer grönt än blått, med följd av att alla barn som var ljusa åkte hem med grönt hår!

Cyklar, ingick det cyklar till vår lägenhet? Annars fick man hyra. Roligast var att hyra fyrhjuling.

På stranden fanns det en flaggstång som man alltid skulle kolla in, innan man fick gå i och bada.

Vit flagg (ellr var den grön?) = ok.
Röd flagg=underströmmar, badning förbjuden!
Svart flagg= minns inte vad det betydde; hajar? Det fanns inga hajar vad jag minns, men en fisk som låg gömd i sanden under vattnet som kunde stickas.Jag såg aldrig nån, det kanske var en skröna för att vi inte skulle bada så mycket?

Till stranden kom man genom att gå på trätrall som var utlagd i sanden.



Jag minns magnifika åskväder om man var där i augusti och underbara Mimosaträd om man åkte på våren/försommaren.

Jag lärde mig simma i Italien.

Jag brände även mina axlar svårt. Det var inget att leka med, det gjorde ont.

Vi åkte på utflykter till Pompeji, Ischia, Capri, Neapel och så klart marknaden i Sessa Arunca. Gjorde vi inga andra utflykter så åkte vi iallafall till Sessa.

Kvällsturen och titta på eldflugor var också spännande.

I La Serra var vi i två veckor och levde loppan. Italiensk mat, italienska människor och det italienska klimatet har sedan dess varit en favorit.

Jag fick vänner där också. En tjej brevväxlade jag med länge efteråt. Tyvärr så har vi tappat kontakten nu: Anna-Karin Guldstrand. Om hon läser detta så får hon gärna ta kontakt.Jag hoppas att Anna(Grahnbarrar) hittar kort tagna i La Serra som jag kan lägga ut.

Till dess njuter jag av den svenska sommaren!!

Forza Italia!

 

Semesterbyn La Serra - Baia Domizia - Semesterbyn Campania havet - bokningar semesterbyn Campania - Campania havet helgdagar - lägenheterplan semesterbyn Campania

Inga kommentarer:

Hej och välkomna!

Jag bloggar om lite allt möjligt.
Katter.
Olika pysselprojekt.
Livet och sånt.