ämnen

10 oktober 2009

Höst

Nu känns det som om hösten är här på riktigt. Kastanjer och ekollon som bombaderar en uppifrån.

+1° imorse, när katterna skulle ut. Visserligen tycker jag att träden fortfarande är relativt gröna, men mössa och vantar måste fram.

Höst är klar luft, strumpbyxor, promenader, dricka tea, tända ljus och tända brasa. Dessutom så kan man *pyssla, *virka, *sticka och *sy under mörka kvällar bara som förströelse. På hösten är det ok att vara för sig själv och *läsa en god bok utan att nån tycker det är märkvärdigt. Dessutom gillar jag hösten eftersom jag fyller år på höstdagjämningen. Födelsedagar är aldrig fel.

sommaren finns det så många måsten, så då är det svårare att göra detta* med "gott samvete". Sommaren är en stressig period. Då ska man hinna så mycket; vara ledig och ladda batterierna, mysa, grilla, sola, bada, göra allt det där som man skjutit upp under resten av året. Åh, man måste UMGÅS! Tänk vilka reaktioner man får om man en sommardag skulle stanna inne och läsa/surfa/pyssla ojojoj. PASSA PÅ NU NÄR DET ÄR SOMMAR, liksom!

Vintern är ok om det inte kommer för mycket snö. En vecka snö är lagom, då får ungarna åka lite pulka och skridskor. Men "stockholmsvinter" är ingen höjdare (varannan dag svinkallt och hård snö, varannan dag slask så det känns som om man aldrig skulle bli torr om fötterna igen).

Våren är här när det knastrar i gruset tycker jag. Träskor och ta fram cykeln; tror att det har satt sig i ljudminnet på mig. På våren är jag oftast så trött så jag knappt hinner märka den och så TJOFF så är det sommar.

Jag är glad att vi har dessa variationer i vädret i vårt land.

Det är lördag idag. Lördagar är sköna dagar. Dessutom är det fotboll; Danmark-Sverige ikväll. En sån där måste-match. Som alltid...
Jag tippar 2-1 till Sverige. Kom ihåg var ni läste det först.

Ikväll alltså fotbollskäk; hemgjorda hamburgare med tillbehör. CHIPS=fotbollsmatch.

hejhej

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det härligt med olika årstider. Håller med om att man ibland på sommaren önskar att man kunde få va inne o kolla film eller läsa bok utan att folk tycker att man slösar bort en dag.

Unknown sa...

Glömde skriva att det var jag Ulrika som skrev om årstiderna. Kram.

Hej och välkomna!

Jag bloggar om lite allt möjligt.
Katter.
Olika pysselprojekt.
Livet och sånt.